بلوکه شدن نقدینگی و از دست دادن بازارهای صادراتی؛ مشکل صنعت قیر
عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، بلوکه شدن دارایی شرکت‌های صادرکننده قیر و از دست دادن بازارهای سنتی و وفادار را دو مشکل عمده این صنعت دانست.

به گزارش بازار، وحید شیخی با بیان این مطلب افزود: برای تداوم حیات صنعت قیر کشور آن چه اهمیت بسیار زیادی دارد این است که بازارهای سنتی و وفادار را حفظ کنیم و بتوانیم همچنان با ثبات در آن بازارها نقش آفرینی گذشته‌مان را داشته باشیم.

وی با ابراز تاسف از این که هم اکنون قیر عراق جایگزین قیرهای ایرانی در بازارهای ترکیه، هندوستان و دیگر کشورها شده است گفت: این مسئله یکی از مشکلات و معضلات عمده صنعت قیر ماست که امیدواریم با حمایت و ارتباطی که دولت آینده ایجاد خواهد کرد بتوانیم در بازارهای هدف به جایگاه قبلی‌مان بازگردیم.

شیخی یکی دیگر از مشکلات این صنعت را بلوکه شدن نقدینگی این شرکت‌ها دانست و گفت: براساس قانون بودجه سال ۹۷، حدود ۱۸۰ هزار تن مواد اولیه قیر توسط شرکت‌های تولیدکننده به وزارت راه و شهرسازی تحویل شده که این وزارت‌خانه باید آن مواد را تهاتر می‌کرد، اما این میزان مواد اولیه تاکنون بازگردانده نشده و همچنان جزو طلب شرکت‌هاست و حدود ۲۲ شرکت هستیم که درگیر این موضوع هستیم و امیدواریم با پیگیری‌های آقای وزیر این مسئله حل شود.

وی با بیان این که بلوکه شدن نقدینگی و دارایی شرکت‌ها مشکلات و معضلات عمده‌ای را برای آن‌ها ایجاد کرده است افزود: این مسئله صدمه بسیار زیادی به صنعت قیر کشور زده است که منتظر هستیم هر چه سریع‌تر این مسئله حل شود.

این فعال صنعت قیر در خصوص دلایل از دست دادن بازارهای صادراتی در صنعت قیر گفت: بخشی از قیر عراق با نام قیر ایرانی در بازارهای هدف فروخته می‌شود و بخش دیگری هم مستقیم در بازارها ورود و جایگاه خود را پیدا کرده است.

وی افزایش هزینه‌های تولید قیر در ایران را یکی دیگر از دلایل از دست دادن بازارهای صادراتی عنوان کرد و افزود: از طرفی مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) به اندازه عرضه نمی‌شود که باعث ایجاد رقابت و افزایش قیمت شده است، از این رو متاسفانه نمی‌توانیم با رقبا در بازارهای صادراتی رقابت کنیم و قیر دیگر کشورها که حتی از نظر کیفیت پایین‌تر از قیر ایران است توانسته جایگاه ما را در بازارها بگیرد.

نرخ تورم تولیدکننده صنعتی 20 درصد افزایش یافت
مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم تولیدکننده بخش صنعت نسبت به سال قبل (تورم سالانه) در سال ۹۹ به ٥٦,٨ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در سال قبل، ١٩.٧ واحد درصد افزایش داشته است.