پشت پرده کاهش ۷ میلیارد دلاری صادرات ایران از نظر همتی/ پای وزیر اقتصاد در میان است؟
رئیس کل بانک مرکزی اخیرا دلایل و پشت پرده مهم افت چشم گیر صادرات غیر نفتی ایران به لحاظ ارزی را افشا کرده است.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی  اخیرا دلیل اصلی کاهش صادرات غیر نفتی در سال99 با وجود افزایش نرخ ارز را تشریح کرده است.

بر این اساس همتی در پاسخ به رئیس فدراسیون صادرات،‌ در خصوص افت حداقل 20 درصدی صادرات ایران در سال 1399 نسبت به سال 1398 تاکید کرده،  با اصرار وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران نرخ پایه صادراتی کالاهای مختلف کاهش یافته و بر این اساس ارزش ظاهری صادرات کل کشور در سال قبل نسبت به گذشته کاهش جدی داشته است.

در واقع صادکننده ای که پیش از این 100 میلیون دلار سالیانه صادرات داشت سال قبل عملا 80 میلیون دلار صادرات داشته است و به دلیل الزام بازگشت ارز صادراتی، عملا این کاهش پایه صادراتی از سوی گمرک ایران، باعث بازگشت ارز کمتری به اقتصاد کشور شد؛ این درحالی است که در سنوات قبل برای استفاده از جایزه صادراتی بیش نمایی صادرات و بالاتر بودن پایه‌های صادراتی برای صاحبان کالا اولویت داشت.

یک مقام ارشد گمرک ایران در این خصوص گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی و گمرک ایران هیچگاه سر سوزنی خلاف قانون عمل نکرده اند. صرفا رسیدگی به اعتراض صادر کنندگان بر اساس تبصره ماده 22آیین نامه قانون امور گمرگی گمرکی صورت می پذیرد.

گفتنی است، در یازدهه ماهه سال 1399 مجموع صادرات ایران حدود 31 میلییارد دلار بوده است در حالی که صادرات غیر نفتی کشور در یازده ماهه سال 1398 حدود 385 میلیارد دلار بوده است (افت 7 میلیارد دلاری) که بر این اساس صادرات کشور به لحاظ ارزش حدود 19 درصد کاهش یافته است./ خبرگزاری تسنیم


صادرکنندگان در چه صورتی از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد؟
بر اساس تصمیمات کمیته ماده 2، تنها صادرکنندگانی از معافیت مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده برخوردار خواهند شد که تا پایان شهریورماه 1400 ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگردانند.